Get the original WordStar documents: INHOUD.DOC en MANUAL.DOC
| Algemeen | 1 | |
| Uitpakken | 1 | |
| Digitizer | 3 | |
| Geluids processors | 5 | |
| Speech synth | 8 | |
| Algemene commando's | 11 | |
| Sampler | 13 | |
| Appendix A | 18 | |
| Appendix B | 19 | |
| Appendix C | 20 | |
Er wordt door Casia's technische afdeling gewerkt aan de opvolger voor het Tyzack 64M systeem, te weten de VSD DADP GNTP. Meer informatie hierover is vanzelfsprekend te verkrijgen bij Casia Info Service, inc.
MSX-BASIC version 2.0 (C)1985 Microsoft coorporation TYDOS version 1.0 (C)1989 Casia, inc. *** TYZACK 64-M *** Ready. |
'tyzacken' is het programmeren op Tyzack. Dit omvat meestal beeldbewerkingen (digitizing of veel kleuren) of sampling.
In dit handboek wordt geen aandacht besteed aan de MSX BASIC die in Tyzack wordt gebruikt. Hierover zijn al genoeg boeken geschreven, en daarvan worden er ook meegeleverd met Tyzack.
Voor digitizen is het aansluiten van een videobron nodig. Hoe dit in zijn werk gaat is te zien in Appendix A, tevens is hier te zien hoe de Digitizer wordt gesynchroniseerd. Voor sampling is een soortgelijk iets nodig, namelijk het aansluiten van een audiobron. In het algemeen is dit een audio genererend apparaat met normale line out. Ook kunnen echter koptelefoon uitgangen van walkmans of draagbare toestanden worden gebruikt. Met nadruk wordt gezegd dat microfoons niet in aanmerking komen om aangesloten te worden. Het gebruik van de sampler is het best te weten te komen door proberen. Aan de hand van de commandolijst die wordt gegeven over/van de sampler is een heel eind te komen. Eventuele problemen kunnen altijd met een telefoontje naar Casia niet verholpen worden (Casia doet niet aan telefonische hulp). Er zijn veel boeken verschenen over het fenomeen Tyzack. Hierin is duidelijk het werken met het systeem weergegeven en wij verwijzen hierbij daarnaar. Ook kan het zijn dat in Het vallen der regen van Vr. M. Berger (2036) het een en ander over het werken met de Tyzack Sampler verschijnt.
Verder gewoon veel proberen, het lukt vast wel…
Het beeld kan vervolgens in de computer worden gehaald met een CMD commando. Het geheugen van de computer kan tegelijkertijd 8 beelden opslaan (het formaat verschilt van dat wat de Video Processor gebruikt, en daardoor neemt een beeld slechts 8K in beslag). Er is een ander CMD commando nodig om de ingeladen beelden op het scherm te vertonen (alleen SCREEN 8). Op deze manier kunnen snel achter elkaar beelden worden ingeladen zonder dat er het tijdsverlies van conversie naar scherm bij komt.
Een andere belangrijke functie is de mogelijkheid om een beeld the 'smoothen'. Hierbij wordt een pixel vergeleken met de pixels eromheen, en wordt hieruit een grijswaarde afgeleidt. Het zwart/wit beeld wordt op deze manier omgezet in een beeld dat vijf grijstinten bezit. Een geSMOOTH beeld kan niet meer in de geheugen buffers van de digitizer worden opgeslagen omdat het het meer dan 8K geheugen vergt.
De digitizer kan in de zogenaamde 'LOCK' toestand gezet worden waardoor er geen beelden meer worden ingelezen. Wanneer gedigitaliseerd wordt vanaf een video bron die bewegende beelden genereert (videorecorder, televisie) dan is het aan te raden om deze functie te gebruiken. Doordat de snelheid van het inleescommando lager is dan de inleessnelheid van de digitizer, zullen er bij één keer inlezen meerdere beelden worden gepakt. Bij bewegende beelden resulteert dit in een onsamenhangende lijnenmassa op het scherm.
Een overzicht van de CMD commando's:
Wanneer voor het blocknummer "@:" wordt gezet, dan zal de smooth functie de kleurnummers voor de vijf grijstinten niet uit het Tyzack programma ROM halen, maar uit het gebruikersgeheugen, en wel op de adressen F080H–F084H. Met de BASIC instructie POKE kunnen hier vijf zelf gekozen kleurwaarde ingezet worden voordat het CMD SMT commando wordt gegeven. Deze geheugen adressen worden ook gebruikt door andere Tyzack commando's, wat betekent dat er niet van uit gegaan kan worden dat deze kleurwaarden behouden zijn. De veiligste weg is ze net voor het aanroepen van de functie te definiëren. De vooraf ingestelde kleuren zijn: 00H, 24H, 49H, 6EH en FFH.
Het is aan te raden om gedigitaliseerde beelden eerst video GDP te bekijken alvorens ze te SMOOTHen, omdat het smooth commando vrij lang duurt (circa 8 seconden) en niet onderbroken kan worden met behulp van CTRL-STOP.
De twee geluidsprocessoren worden beschouwt als 1 processor met 64 registers. Het komt er op neer dat de eerste 32 registers van geluidprocessor 1 zijn en de tweede 32 van processor 2. In de behandeling wordt alleen gekeken naar processor 1. Voor de registernummers van processor 2 dient bij elke registerwaarde van processor 1 32 te worden opgeteld, zo komt register 8 van processor 1 overeen met register 40. (8 van processor 2).
Overzicht van de functies van de registers:
Dec Hex 7 6 5 4 3 2 1 0 (bit) 0 00 L30 L20 L10 L00 R30 R20 R10 R00 volume chan. 0 1 01 L31 L21 L11 L01 R31 R21 R11 R00 volume chan. 1 2 02 L32 L22 L12 L02 R32 R22 R12 R02 volume chan. 2 3 03 L33 L23 L13 L03 R33 R23 R13 R03 volume chan. 3 4 04 L34 L24 L14 L04 R34 R24 R14 R04 volume chan. 4 5 05 L35 L25 L15 L05 R35 R25 R15 R05 volume chan. 5 6 06 - - - - - - - - not used 7 07 - - - - - - - - not used 8 08 N70 N60 N50 N40 N30 N20 N10 N00 note chan. 0 9 09 N71 N61 N51 N41 N31 N21 N11 N01 note chan. 1 10 0A N72 N62 N52 N42 N32 N22 N12 N02 note chan. 2 11 0B N73 N63 N53 N43 N33 N23 N13 N03 note chan. 3 12 0C N74 N64 N54 N44 N34 N24 N14 N04 note chan. 4 13 0D N75 N65 N55 N45 N35 N25 N15 N05 note chan. 5 14 0E - - - - - - - - not used 15 0F - - - - - - - - not used 16 10 - O21 O11 O01 - O20 O10 O00 octave chan. 1/0 17 11 - O23 O13 O03 - O22 O12 O02 octave chan. 3/2 18 12 - O25 O15 O05 - O24 O14 O04 octave chan. 5/4 19 13 - - - - - - - - not used 20 14 - - SD5 SD4 SD3 SD2 SD1 SD0 sound on 21 15 - - NS5 NS4 NS3 NS2 NS1 NS0 noise on 22 16 - - N11 N01 - - N10 N00 noise select 1/0 23 17 - - - - - - - - not used 24 18 E70 - E50 E40 E30 E20 E10 E10 enveloppe 0 25 19 E71 - E51 E41 E31 E21 E11 E01 enveloppe 1 26 1A - - - - - - - - not used 27 1B - - - - - - - - not used 28 1C - - - - - - - EN chip on/off 29 1D - - - - - - - - not used 30 1E - - - - - - - - not used 31 1F - - - - - - - - not usedPer kanaal kan de processor 8 (octaven) x 256 ('noten') = 2048 verschillende tonen produceren. Per octaaf zijn er natuurlijk maar twaalf werkelijke noten (standaard noten systeem). Hier volgen voor alle noten de bijbehorende 'note' waarde:
C 25 F# 152 C# 46 G 17 D# 89 A 216 E 110 A# 237 F 131 B 4 (*)(*) Bij een B in octaaf n moet het octaafregister worden gevuld met de waarde n+1 en het note register met de waarde 4.
[N.B. De waarde voor D is weggevallen in transcriptie]
Het volume van een kanaal wordt apart voor links en rechts ingesteld, de formule VOLUME = 16 * LEFTVOLUME + RIGHTVOLUME kan gebruikt worden. Voor mono gebruikt is ook de formule VOLUME = 17 * VOLUME handig. Het volume kan worden ingesteld van 0 tot en met 15, waarbij 0 het kanaal uit zet, en 15 het hardst is.
Het kanaal wordt aan en uitgezet met behulp van de bits in register 20. Een 1 in dit register wil zeggen dat het kanaal doorgegeven wordt aan de uitgang (om inderdaad geluid te krijgen moet natuurlijk het volume open staan, en de chip 'on'). Om alle kanalen aan te zetten wordt CMD SND 20,31 gebruikt, maar (voor gemak) CMD SND 20,255 kan ook gebruikt worden. De bovenste twee bits hebben geen betekenis.
Ruis kan worden aangezet met behulp van register 21. De chip heeft 2 ruisgeneratoren wat ertoe leidt dat kanalen 0 - 2 het geluid van ruisgenerator 0 vertegenwoordigen, en kanalen 3 - 5 het geluid van ruisgenerator 1. De 'vorm' van de ruis wordt bepaald met de waarden in register 22. Dit wordt gedaan met twee bits, die het volgende betekenen:
N1x N0x 0 0 Ruisklok: 31,3 kHz 0 1 Ruisklok: 15,6 kHz 1 0 Ruisklok: 7,6 kHz 1 1 van generator 0 (x = 0) of 3 (x = 1)De enveloppe wordt ingesteld met registers 24 en 25. 24 regelt de enveloppe voor kanaal 2 en 25 voor kanaal 5. De betekenis van de bits is als volgt:
bit 0 0: links en rechts zijn gelijk
1: links en rechts zijn tegengesteld
bit 1,2,3 0 0 0 amplitude = 0
0 0 1 amplitude = maximaal
0 1 0 enkelvoudige decay
0 1 1 herhaalde decay
1 0 0 enkelvoudige driehoek
1 0 1 herhaalde driehoek
1 1 0 enkelvoudige attack
1 1 1 herhaalde attack
bit 4 0: vorm van enveloppe wordt met 4 bits bepaald
1: vorm van enveloppe wordt met 3 bits bepaald
bit 5 0: enveloppe wordt geklokt door generator 1 of 4
1: enveloppe wordt geklokt door write pulse (niet
mogelijk in Tyzack 64M systeem)
bit 6 moet altijd 0 zijn
bit 7 0: enveloppe is uit
1: enveloppe start
(Zie Appendix B voor enveloppe curves)
Voor de frequenties van de generatoren bestaat een formule die soms handig kan zijn:
frequentie = 8000000 / 2^(17 - octave + (1 - note/255))
Vanuit deze frequentie kan de snelheid van de enveloppe worden berekend wanneer deze geklokt wordt vanuit generator 1 of 4:
8/f-klok (4 bits) of 4/f-klok (3 bits)
Silence
PA1 (10 ms) before BB, DD, GG, and JH
PA2 (30 ms) before BB, DD, GG, and JH
PA3 (50 ms) before PP, TT, KK, and CH, and between words
PA4 (100 ms) between clauses and sentences
PA5 (200 ms) between clauses and sentences
Short Vowels
IH sitting, stranded
EH extent, gentlemen
AE extract, acting
UH cookie, full
AO talking, song
AX lapel, instruct
AA pottery, cotton
Long Vowels
IY treat, people, penny
EY great, statement, tray
AY kite, sky, mighty
OY noise, toy, voice
UW1 after clusters with YY: computer
UW2 in monosyllabic words: two, food
OW zone, close, snow
AW sound, mouse, down
R-Colored Vowels
ER1 letter, furniture, interrupt
ER2 monosyllables: bird, fern, burn
OR fortune, adorn, store
AR farm, alarm, garment
YR hear, earring, irresponsible
XR hair, declare, stare
Resonants
WW we, warrant, linquist
RR1 initial position: read, write, x-ray
RR2 initial clusters: brown, crane, grease
LL like, hello, steel
EL little, angle, gentlemen
YY1 clusters: cute, beauty, computer
YY2 initial position: yes, yarn, yo-yo
Voiced Fricatives
VV vest, prove, even
DH1 word-initial position: this, then, they
DH2 word-final and between vowels: bathing
ZZ zoo, phase
ZH beige, pleasure
Voiceless Fricatives
FF These may be doubled for initial position
TH and used in final position
SS
SH shirt, leash, nation
HH1 before front vowels: YR,IY,IH,EY,EH,XR,AE
HH2 before back vowels: UW,UH,OW,OY,AO,OR,AR
WH white, whim, twenty
Voiced Stops
BB1 final position: rib; between vowels:
fibber; in clusters: bleed, brown
BB2 initial position before a vowel: beast
DD1 final position: played, end
DD2 initial position: down; clusters: drain
GG1 before high front vowels: YR,IY,IH,EY,EH,XR
GG2 before high back vowels: UW,UH,OW,OY,AX; and
clusters: green, glue
GG3 before low vowels: AE,AW,AY,AR,AA,AO,OR,ER;
in medial clusters: anger; and final
positioning: peg
Voiceless Stops
PP pleasure, ample, trip
TT1 final clusters before SS: tests, its
TT2 all other positions: test, street
KK1 before front vowels: YR,IY,IH,EY,EH,XR,AY,
AE,ER,AX; initial clusters: cute,
clown, scream
KK2 final position: speak; final clusters:
task
KK3 before back vowels: UW,UH,OW,OY,OR,AR,AO;
initial clusters: crane, quick,
scream
Affricates
CH church, feature
JH judge, injure
Nasal
MM milk, alarm, ample
NN1 before front and central vowels: YR,IY,IH,
EY,EH,XR,AE,ER,AX,AW,AY,UW; final clusters:
earn
NN2 before back vowels: UH,OW,OY,OR,AR,AA
NG string, anger
Het nu volgende voorbeeld programma tekent een collectie cirkels op het scherm en roept er steeds de naam van de computer doorheen:
10 SCREEN 8 20 CMD SPF:FOR X=1 TO 30:CMD SAY "TT2/AY/ZZ/EH/KK2/PA5":NEXT X 30 CMD SPN 40 FOR R=0 TO 50 STEP 2:CIRCLE (128,106),R,255:NEXT R 50 GOTO 50
Bijvoorbeeld:
10 PRINT "De 341-ste decimaal van Pi is een "; 20 CMD PIE 341
*** TYZACK SAMPLER SUBSYSTEM ***
A: 0000, EFFE N: 0000, EFFE
B: 0000, EFFE O: 0000, EFFE
C: 0000, EFFE P: 0000, EFFE
D: 0000, EFFE Q: 0000, EFFE
E: 0000, EFFE R: 0000, EFFE
F: 0000, EFFE S: 0000, EFFE
G: 0000, EFFE T: 0000, EFFE
H: 0000, EFFE U: 0000, EFFE
I: 0000, EFFE V: 0000, EFFE
J: 0000, EFFE W: 0000, EFFE
K: 0000, EFFE X: 0000, EFFE
L: 0000, EFFE Y: 0000, EFFE
M: 0000, EFFE Z: 0000, EFFE
LOOP :
BACK :
LEFT : ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
RIGHT: ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
|
Eronder staan vier catagorieën. Wanneer een label bij loop staat aangegeven betekent dat, dat het label steeds herhaald zal worden. Wanneer een label bij back staat aangegeven wil dat zeggen dat het van achter naar voren wordt afgespeeld.
De andere twee catagorieën geven aan welk kanaal moet worden gebruikt bij het afspelen. Alle in het geheugen opgeslagen samples zijn stereo. Bij het afspelen kan het label zodanig worden ingesteld dat alleen links of alleen rechts wordt weergegeven (geen van beide is niet mogelijk). Bij opstarten zijn alle labels op beide kanalen ingesteld, dat betekent dat alle labels gewoon stereo worden weergegeven.
De commando's om de instellingen van de labels te veranderen zijn de volgende:
CMD LAB "G:1234,5362"
CMD LAB "*:0000,EFFE":CMD BTH *:CMD NRM *:CMD NLP *
<label> is vanzelfsprekend van eerder genoemd type.
Voor sampler-activiteiten is ook een aantal commando's geïmplementeerd. Hier een overzicht:
Value Label Speed
1 A 1
2 A 2
3 A 3
. . .
. . .
255 A 255
Om een hele toetsenreeks in te stellen kan het volgende
programma fragment gebruikt worden:
340 REM Instellen toetsen 13 tot en met 24
350 FOR T=13 TO 24
360 CMD SPT T,D,T-8
370 NEXT T
Het programma maakt de volgende instelling:
Value Label Speed
. . .
. . .
13 A 5
14 A 6
15 A 7
. . .
. . .
23 A 15
24 A 16
. . .
. . .
bit bit 7=0 bit 7=1 3 2 1 0 0 0 _______________________________________________ 0 0 1 _______________________________________________ 0 1 0 _______________________________________________ 0 1 1 _______________________________________________ 1 0 0 _______________________________________________ 1 0 1 _______________________________________________ 1 1 0 _______________________________________________ 1 1 1 _______________________________________________Als de enveloppe actief is is het maximale volume 15/16 van de normale waarde.